zavrit

Ejl jako „plné pivo“?

Příspěvek k nově zaváděnému pivnímu názvosloví

Od prvního prosince vstupuje v platnost nové pivní názvosloví. Bohužel, pokus postihnout „nové“ pivní styly dopadá dosti rozpačitě. Nejspornějším bodem je pro mě nové pojmenování pro svrchně kvašená piva s EPM více než 11%, která mají mýt nyní označována novým termínem „plné pivo“.

Zde se mi doslova dere na mysl několik otázek:

  • Ejly a obecně svrchně kvašená piva mají spíše sušší – tedy subjektivně vnímáno „prázdnější“ – tělo – proč tedy označení „plné pivo“?

  • Proč vymýšlet nové a neodpovídající termíny místo klasického „svrchně kvašené pivo“?

  • Jak se bude značit ejl navařený na 10% EPM – „výčepní pivo“?

  • Proč bylo nutno zavedený název „speciální pivo“ měnit na „silné pivo“?


Zdá se mi, že lidová tvořivost zákonodárců opět zapracovala a původně bohulibý záměr tak získal neužitečnou, spíše obtěžující podobu. Nehledě na nutnost upravit kategorie i zde na Atlasu piv (což není taková práce), ale i na etiketách a tištěných materiálech. Jako obvykle tedy ponesou náklady na nápady státních úředníků podnikatelé.

A jak se nápad zamlouvá vám? Už se těšíte na „plné pivo“ Matuška Zlatá raketa a výčepní pivo Clock Hektor?
15.11.2018 9:59

Štítky:

Diskuse k článku „Ejl jako „plné pivo“?

Nemusíme tu dlouze rozebírat, že jsme se dostali z oné pověstné louže pod okap. Věcně - na označování výtvorů našich pivovarů by naprosto dostačovaly tyto údaje:



- typ kvašení (svrchní, spodní, spontánní)

- %. alc.

- % EPM

- druhové označení piva.
Napsal/a znalec Moro, 15.11.2018 11:25 Odpovědět
Ano, Moro, takhle přesně to vidím i já. Nevím, co se pořád pokoušejí vymyslet - stejně z toho nakonec vždycky vznikne matoucí hybrid mezi "tradičním" českým značením a realitou pivního světa.
Napsal/a redaktor PanVrchni, 15.11.2018 21:21 Odpovědět
Špatně jste četl :) Matuška Zlatá raketa nebude plné pivo, nýbrž svrchně kvašené silné pivo. A Hektor je výčepní světlé pivo už nyní, žádná změna.



Mně se ta změna líbí, je to krok správným směrem. Je tu zřejmá inspirace z Německa, kde mají také kategorie výčepní – plné – silné, akorát silné začíná od 16% EPM. V dalším kroku bych upravil kategorie spodně kvašených piv na výčepní ležák (7 až 10) a plný ležák (11 až 12), aby to bylo jednotné se svrchně kvašenými pivy.



Dalo by se uvažovat i nad tím, že by EPM byl povinný údaj a kategorie výčepní, plné, silné by se uplně zrušily. Většina lidí se asi stejně lépe orientuje podle "stupňů". Ale tu je zřejmě silná pivovarská lobby, aby například mohli prodávat jedenáctku jako ležák "dvanáctku" jako v případě Plzně :))



Těžko vymýšlet něco lepšího. Je naivní představa, že by se daly nějak uzákonit pivní styly (IPA, stout, atd). Jednak je to něco velmi neuchopitelného (nedá se nijak objektivně posoudit, jestli dané pivo vyhovuje pivnímu stylu), a také v poslední době velmi proměnlivého.
Napsal/a host ja***l.com, 3.12.2018 12:28 Odpovědět
Díky za komentář, určitě si nemyslím, že má smysl uzákoňovat pivní styly do detailu, pokud něco v tomto smyslu, tak pouze obecné a zažité rodiny pivního stromu.

Ale vymýšlet nové názvy v době, kdy už jsou zažité jiné pojmy, mi prostě smysl nedává.

A německá pivní tradice se liší od české - tady jsme desítky let měli prakticky jen 2 pivní styly (světlý ležák, tmavý ležák a jejich různě silné varianty a kombinace) a najednou sem jako uragán vlétly pšenice a anglosaské styly.

Já bych se řídil tím, co už je známé a nevymýšlel nové názvosloví.
Napsal/a redaktor PanVrchni, 6.12.2018 9:38 Odpovědět
Zbývá vám
4096 znaků.



Security Image
Nový obrázek


<< Zpět na seznam článků v rubrice

« Kategorie článků

« Kategorie článků

Zajímavosti o pivu (2 článků)
Z historie (0 článků)
Navštívili jsme (2 článků)
Recepty (0 článků)
O portálu (10 článků)
Návody (3 článků)
Komentáře (3 článků)

© 2013 - 2021 Atlaspiv.cz, napište nám na
Kontaktní e-mail Tento web používá k indentifikaci spojení s uživatelem (nikoliv uživatele jako takového) cookies, neb je to technickým standardem. Pokud s tím nesouhlasíte, opustťe tyto stránky a raději ani nepoužívejte internet, protože cookies se používají všude.